Jak to działa?

Obejrzyj poradnik

Przygotowaliśmy 9-cio odcinkowy videoporadnik na temat przygotowania gier miejskich. Przeprowadza on krok po kroku przez przygotowanie scenariusza fabularnej gry miejskiej. Po obejrzeniu każdego odcinka, wykonaj przypisane do niego zadania wykorzystując do tego szablon scenariusza

Wykonaj zadania

Po obejrzeniu każdego odcinka videoporadnika wykonaj proponowane zadanie. Nie rób wszystkiego na raz daj sobie trochę czasu na przemyślenia. Dzięki temu scenariusz nie będzie odtwórczy. Możesz robić jedno zadanie dziennie, a nawet 2 lub 3 tygodniowo. Czas nie gra roli, pracujesz w swoim własnym tempie.

Odbierz certyfikat

Kiedy wykonasz wszystkie zadania twój scenariusz będzie gotowy. Prześlij go na adres szkolenie@miastogra.pl. Jeśli scenariusz będzie kompletny i wyrazisz zgodę na umieszczenie go w naszej bazie scenariuszy otrzymasz od nas certyfikat ukończenia szkolenia. Pamiętaj: musisz użyć przygotowanego przez nas szablonu.

Jak to działa?

Obejrzyj poradnik

Przygotowaliśmy 9-cio odcinkowy videoporadnik na temat przygotowania gier miejskich. Przeprowadza on krok po kroku przez przygotowanie scenariusza fabularnej gry miejskiej. Po obejrzeniu każdego odcinka, wykonaj przypisane do niego zadania wykorzystując do tego szablon scenariusza

Wykonaj zadania

Po obejrzeniu każdego odcinka videoporadnika wykonaj proponowane zadanie. Nie rób wszystkiego na raz daj sobie trochę czasu na przemyślenia. Dzięki temu scenariusz nie będzie odtwórczy. Możesz robić jedno zadanie dziennie, a nawet 2 lub 3 tygodniowo. Czas nie gra roli, pracujesz w swoim własnym tempie.

Odbierz certyfikat

Kiedy wykonasz wszystkie zadania twój scenariusz będzie gotowy. Prześlij go na adres szkolenie@miastogra.pl. Jeśli scenariusz będzie kompletny i wyrazisz zgodę na umieszczenie go w naszej bazie scenariuszy otrzymasz od nas certyfikat ukończenia szkolenia. Pamiętaj: musisz użyć przygotowanego przez nas szablonu.

Miasto Gra

Jeżeli obawiasz się o swoją motywację :) lub chcesz skorzystać z bardziej indywidualnej formy szkolenia z dodatkowymi materiałami zapisz się na nasz kurs indywidualny. Jeśli potrzebujesz spersonalizowanego szkolenia dla swojej organizacji lub instytucji (ngo, biblioteki, szkoły) skontaktuj się z nami. Mamy w tym doświadczenie!

Krok 1: Miasto moje, a w nim

W pierwszym odcinku opowiadamy o tym, że w każdym miejscu w każdej miejscowości jest coś niesamowitego, jest jakaś treść, jest jakaś historia, jest coś o czym można opowiedzieć innym.

Zadanie

  1. Stwórz listę 6 ciekawych, atrakcyjnych obiektów lub miejsc w Twojej miejscowości, które możesz wykorzystać podczas gry miejskiej. Nie powinny być zbyt oddalone od siebie. Najlepiej, żeby mieściły się na obszarze 6 km2. Danymi o miejscach uzupełnij tablekę, która zamieszczona jest w szablonie scenariusza. Uzupełnij ją podając:

  2. Wyszukaj i zapisz 4 historie związane z Twoją miejscowością:

    • z okresu średniowiecznego (jeśli miasto/miejscowość ma tak starą historię, a jeśli nie spróbuj znaleźć jak najstarsze historie)
    • okres międzywojenny lub z II wojny światowej,
    • okres PRL
    • Współczesność (od lat 90tych)

    Nie chodzi o napisanie fabuły gry, ale o poszukiwanie ciekawych pomysłów, pobudzenie wyobraźni. Historie posłużą Ci do stworzenia głównego wątku fabularnego w Twojej grze. Im więcej podasz szczegółów, takich jak: nazwiska postaci, pseudonimy, daty, konkretne adresy, rodzinne koligacje, ciekawe szczegóły, dalsze dzieje przedmiotów tym łatwiej będzie można wykorzystać te informacje w tworzeniu historii, na której oprzesz swoją grę.

Tabelki ułatwiające zebranie informacji znajdziesz na końcu szablonu w części Materiały do scenariusza

Krok 2: A w mieście jak ryby tramwaje

To odcinek o tym, co magnetyzuje graczy, dzięki czemu gra miejska staje się intrygująca, zagadkowa, a uczestnicy chętnie angażują się w rozgrywkę. Fabuła, bo o niej mowa to kluczowy element ciekawej gry miejskiej. Jest to też ważny element scenariusza, ponieważ spina wszystko w całość.

Zadanie

Przygotuj fabułę gry miejskiej. Zacznij od zdecydowania się czy będzie ona historyczna, futurystyczna, współczesna czy też będzie alternatywną historią miasta. Zainspiruj się przygotowanymi wcześniej historiami, zobacz do czego można je wykorzystać. Oprócz umieszczenia gry w jakiejś "dekoracji" wymyśl także opowieść, która wciągnie graczy. Możesz wykorzystać do tego historie, które przygotowałeś w poprzednim zadaniu: użyj jednej z nich lub zrób kompilację albo wykorzystaj tylko niektóre elementy.

Przed rozpoczęciem pisania odpowiedz sobie na następujące pytania:

  • Do jakiej grupy odbiorców chcesz skierować swoją grę? (np. młodzież szkolna, rodzice z dziećmi, miłośnicy historii)
  • Kim będą gracze w trakcie gry, w kogo się zamienią na czas gry? (np. detektywi, hakerzy, członkowie bractwa)
  • Jaki jest cel gry, czyli co gracze muszą zrobić, żeby wygrać grę? (np. odnaleźć jakiś przedmiot, zebrać fragmenty jakiegoś manuskryptu)
  • Czy ktoś przeszkadza graczom w wykonaniu ich zadania albo dlaczego wykonanie tego zadania jest trudne? (np. ktoś inny chce zdobyć przedmiot i użyć go do własnych celów)

Staraj się pisać krótkie, entuzjastyczne zdania aby zaciekawić graczy. Wykorzystuj powszechnie znane motywy, których nie trzeba wyjaśniać np. każdy wie mniej więcej jak wygląda praca detektywa. Zadbaj o to, aby fabuła gry była naturalna dla grupy docelowej np. jeśli masz w planach realizację gry rodzinnej - napisz fabułę w sposób zrozumiały dla dzieci

Gotową fabułę wklej do szablonu scenariusza pod nagłówkiem Fabuła

Krok 3: Grasz w zielone?

Ten odcinek to można powiedzieć pigułka wiedzy o grach miejskich. Dowiecie się w nim o tym czym jest gra, z jakich składa się elementów i jakie są jej cechy. Opowiemy też z jakimi graczami można mieć do czynienia, a także jakie są ich motywacje do gry.

Zadanie

W fabularnej grze miejskiej, tak jak w komputerowej grze przygodowej, gracze zawsze mają do wykonania jakieś zadania, muszą zrealizować pewną misję. Te główne zadania, które przybliżają ich do realizacji ostatecznego celu gry zwykliśmy nazywać zadaniami głównymi. Naszym zdaniem warto jest urozmaicić rozgrywkę dając graczom do wykonania zadania dodatkowe, pozwalające na zdobycie punktów w grze lub jakichś pomocnych materiałów (np. dodatkowej mapy), ale absolutnie nieobowiązkowych. Przykłady zadań z jednego z naszych scenariuszy

  • Na terenie gry zostało umieszczonych 10 tabliczek z ciekawostkami dotyczącymi Funduszy Norweskich i EOG. Zespół, któremu uda się odnaleźć tabliczki i zrobić sobie przy nich zdjęcia otrzyma dodatkowe punkty.
  • Po obszarze gry będzie poruszał się animator odgrywający rolę Svena (postać występująca w grze). Animator będzie poruszał się po określonej trasie, zaznaczonej na mapie. Zespół, któremu uda się go spotkać będzie mógł wykonać dodatkowe zadanie.

Wymyśl 3 różne zadania dodatkowe, które będą

  • interesujące dla grupy wybranych przez Ciebie odbiorców
  • nawiązywały do opisanej przez Ciebie fabuły z poprzedniego zadania
  • angażowały cały zespół
  • łatwe do weryfikacji po zakończeniu gry (w sytuacji kiedy nikt nie widział graczy

Zadania opisz w taki sposób aby ich przebieg był zrozumiały dla każdego, nie używaj skrótów myślowych, najlepiej daj je do przeczytania komuś innemu i zapytać czy opis wykonania zadania jest zrozumiały.

Zadania dodatkowe wypisz w szablonie scenariusza pod nagłówkiem Zadania dodatkowe w rozdziale Zadania dla graczy

Krok 4: Inspektor Gadżet

Wiadomo - wszelkiego rodzaju gadżety to fajna sprawa. W tym odcinku chcemy jednak zwrócić uwagę na to, że absolutnie nie muszą to być bajery hi-tech. Atrakcją dla uczestników są wszelkiego rodzaju przedmioty, rekwizyty, czy przebrania, których nie miał okazji widzieć wcześniej.

Zadanie

Stwórz listę przynajmniej trzech gadżetów, które gracze mogliby użyć w grze. Myśl przede wszystkim o przedmiotach, narzędziach, zabawkach itp rzeczach, których użycie sprawi uczestnikom frajdę (np. wspomnieniami z dzieciństwa) lub bardziej zaangażuje ich w grę. Pomyśl zarówno o tym co można wykorzystać w zadaniach dla graczy, jak i o czymś co gracze mogą mieć ze sobą, zbierać, używać w grze.

Gadżety wypisz w szablonie scenariusza pod nagłówkiem Gadżety, przedmioty, rekwizyty w rozdziale Materiały do scenariusza

Krok 5: W co się bawić, w co się bawić

Priorytetową kwestią w tworzeniu scenariusza gry miejskiej jest jego dopasowanie do grupy docelowej, zarówno pod kątem fabuły, czy obszaru gry. W tym odcinku skupimy się na odpowiednim dobraniu zadań, które gracze będą mieli do wykonania w trakcie rozgrywki, mając na uwadze ich różnorodność, czas trwania, czy zespołowość.

Zadanie

Dochodzimy do kluczowego momentu w przygotowaniu scenariusza, a mianowicie stworzenia listy zadań głównych, które gracze będą musieli wykonać w trakcie gry, aby zrealizować jej cel fabularny, a jednocześnie rywalizować z innymi zespołami (jeśli gra przewiduje rywalizację). Wykorzystaj porady dotyczące różnorodności i różnych stylów grania, ale nie zapomnij także o tym jaka jest docelowa grupa odbiorców oraz o prawdziwym celu twojej gry. Jeśli chcesz przekazać jakieś treści np o historii miasta, to jest najlepsze miejsce. Zacznij mysleć od tego jakie aktywności będą fajne, a potem spróbuj do tego dopasować treści merytoryczne i wpasować je jakoś w fabułę. Według nas:

  • zadania powinny być dopasowane do fabuły gry
  • zadania powinny być możliwe do wykonania w czasie ok. 5 minut. Mogą być dłuższe, jeżeli ma to uzasadnienie, ale wtedy trzeba zapewnić możliwość wykonywania zadania więcej niż jednemu zespołowi jednocześnie
  • ilość zadań powinna być odpowiednio dobrana do czasu trwania gry. W grze trwającej 3 godziny powinno być 7-10 zadań głównych
  • zadania powinny być z różnych kategorii (zręcznościowe, edukacyjne, kreatywne, sportowe, logiczne, z wykorzystaniem jakiegoś gadżetu lub oparte na interakcjach z przechodniami)
  • były tak skonstruowane, aby cały zespół mógł/powinien przystąpić do ich wykonania
  • zadania powinny uwzględniać miejsce realizacji (np. zadanie, w którym mają wziąć udział przechodnie, powinno być umiejscowione w ruchliwej okolicy)

Zadania główne wypisz w szablonie scenariusza pod nagłówkiem Zadania główne w rozdziale Zadania dla graczy

Krok 6: A miasto jak studnia bez dna

Różnego rodzaju narzędzie cyfrowe, serwisy mapowe i aplikacje, które regularnie pojawiają się na rynku, stanowią po pierwsze wielką pomoc przy tworzeniu i realizacji gier miejskich, a także są elementem przykuwającym uwagę graczy. Zapraszamy do obejrzenia dwóch części poświęconych narzędziom cyfrowym.

Zadanie

Wybierz jedną z przedstawionych w poradniku aplikacji lub inną, której nie przedstawiliśmy, a która byłaby najlepsza do przygotowania Twojej gry w wersji z aplikacją. Weź pod uwagę zadania, które są już wymyślone (czy dadzą się zrealizować za pomocą danej aplikacji), grupę docelową (dostępne języki, popularność, dostępność na dane urządzenia). Ta informacja będzie tylko wskazówką do realizacji.

Nazwę aplikacji, link do strony i ewentualne uwagi wypisz w szablonie scenariusza pod nagłówkiem Materiały do scenariusza w rozdziale Aplikacja, która najlepiej pasuje do tej gry

Krok 8: Miasto MAPA Maszyna

Bardzo ważnym elementem każdej gry jest odpowiednio przygotowana plansza. W grach miejskich jest to oczywiście mapa. Na jej podstawie gracze planują swoją rozgrywkę, dzięki niej docierają do ważnych punktów. Mapa jest idealnym narzędziem graficznym, dzięki któremu w łatwy sposób możemy zarysować fabułę.

Zadanie

Przy serwisu Google My Maps stwórz plan gry. Oznacz na nim:

  • lokalizacje czyli miejsca realizacji zadań głównych
  • lokalizacje lub obszary realizacji zadań dodatkowych (jeżeli pomysł tego wymaga)
  • miejsce gdzie rozpocznie się i zakończy gra
  • inne istotne dla realizacji grymiejsca

Mapa będzie służyć przede wszystkim do realizacji scenariusza, a nie do poruszania się graczy możesz zatem umieścić na niej różne komentarze i uwagi do realizacji. Jeśli jednak chcesz użyć tej samej mapy do przygotowania gry i dla graczy umieść informacje o realizacji, których nie powinni widzieć gracze na osobnej warstwie

Zadania nie mogą być zbyt oddalone od siebie, a także żeby nie były tuż obok siebie, bo wtedy mapa staje się niepotrzebna, a zespoły mogą zobaczyć w jaki sposób wykonywane jest zadanie przez innych graczy. Obszar gry trwającej ok 3 godziny powinien mieć 6-7 km2

Wykorzystaj listę ciekawych i atrakcyjnych miejsc, którą stworzyła/eś w kroku pierwszym. Weź także pod uwagę czy miejsce pasuje do charakteru zadania (np. zadanie wymagające interakcji z przechodniami powinno być realizowane w ruchliwym miejscu)

Dodatkowe materiały:

Po przygotowaniu mapy udostępnij ją dla wszystkich w internecie, a link wklej w szablonie scenariusza pod nagłówkiem Teren gry, link do mapy w rozdziale Informacje organizacyjne

Krok 9: Jestem z miasta

Podstawą udanej gry miejskiej, po której uczestnicy będą mieli dobre wspomnienia, z pewnością jest obsługa. Animatorzy mają za zadanie wcielić się w przypisane role, zaanimować wykonanie zadań, a także ocenić ich wykonanie przez zespół. Swoboda pracy animatora i jego profesjonalizm zależy od dobrego przygotowania go do tej roli.

Zadanie

Wyobraź sobie, że prowadzisz spotkanie organizacyjne z wolontariuszami/animatorami, których udało Ci się zaangażować do gry. Aby podczas spotkania rozwiać wszelkie wątpliwości i omówić kwestie problematyczne warto przygotować i przesłać wcześniej podstawowe informacje o grze i zadaniach, które stoją przed animatorami.

Stwórz ogólną instrukcję dla animatorów, którzy będą obsługiwać Twoją grę. Instrukcja powinna zawierać wszystkie informacje potrzebne animatorowi do wykonania jego zadania. W szczególności:

  • informacje organizacyjne (czas trwania gry, obszar na jakim się odbywa
  • skrót fabuły gry
  • opis wymaganego ubrania (nawet jeśli planujecie zorganizować przebrania dla animatorów, to pamiętajcie o informacji odnośnie preferowanych przez Was butów, jakie powinni mieć animatorzy)
  • informacje o grupie docelowej
  • postępowaniu w przypadku nieprzewidzianych sytuacji (z kim się kontaktować)
  • zasadach gry i punktacji